LifeSteps.gr

Ο συνδημιουργός της Αμέρικα Τσάβεζ απορρίπτει την προσφορά της Μάρβελ

Αμέρικα Τσάβεζ

Όταν το Doctor Strange in the Multiverse of Madness του σκηνοθέτη Sam Raimi φτάσει στους κινηματογράφους στις 5 Μαΐου, το κοινό θα συναντήσει την Αμέρικα Τσάβεζ, τον χαρακτήρα των κόμικ της Μάρβελ που ενσαρκώνει η νεαρή ηθοποιός Xochitl Gomez. Πριν από την κυκλοφορία του, η προσθήκη της αγαπημένης ηρωίδας των θαυμαστών της Μάρβελ έχει ήδη λάβει επαίνους, με τη συμμετοχή της να θεωρείται ως μια νίκη για αυτούς, καθώς είναι μια σπάνια Λατίνα υπερήρωας στο κινηματογραφικό σύμπαν της Μάρβελ.

Η ταινία θα αναγνωρίσει επίσης ότι ο χαρακτήρας είναι ομοφυλόφιλος, όπως είναι στα κόμικς, σύμφωνα με πηγές. Για τον συγγραφέα κόμικ Τζο Κέισι, το να βλέπει την Τσάβες να πετάει στα ύψη είναι γλυκόπικρο. Ο Κέισι είναι περήφανος για τη δουλειά του στην Τσάβες και για αυτό που αντιπροσωπεύει. Ωστόσο, όπως πολλοί συγγραφείς κόμικς πριν από αυτόν, ο Κέισι νιώθει μια χροιά λύπης βλέποντας τη δημιουργία του να απογειώνεται χωρίς να έχει αποζημιωθεί ουσιαστικά για αυτό.

Ο Κέισι δεν έχει λάβει πληρωμή για την Τσάβες, εκτός από τα ποσοστά ανά σελίδα που έλαβε όταν δούλευε για τη Μάρβελ ως συγγραφέας, όταν μαζί με τον καλλιτέχνη Νικ Ντραγκότα παρουσίασαν τον χαρακτήρα το 2011. (Ο Κέισι απέρριψε αυτό που περιγράφει ως «μικρή» προσφορά πριν από την εμφάνισή της στο Multiverse of Madness.) Τώρα, καθώς ο Κέισι μιλάει για πρώτη φορά για την αποζημίωσή του, είναι προσεκτικός να μην ακούγεται θυμωμένος.

Μπρους Γουίλις (Bruce Willis)

Ο συγγραφέας λέει ότι ελπίζει ότι η δημοσιοποίηση θα βοηθήσει άλλους δημιουργούς να έχουν καλύτερους όρους όταν η δουλειά τους μετατραπεί σε ταινίες, τηλεοπτικές σειρές και φιγούρες δράσης. «Το γεγονός είναι ότι η Μάρβελ κατέχει την Αμέρικα Τσάβεζ. Αυτό δεν αμφισβητείται σε κανένα επίπεδο, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν συστημικά ελαττώματα στον τρόπο με τον οποίο οι δημιουργοί ούτε εισπράττουν σεβασμό, ούτε επιβραβεύονται», λέει ο Κέισι στο The Hollywood Reporter. Η Μάρβελ αρνήθηκε να σχολιάσει, σημειώνοντας ότι δεν μιλάει ανοιχτά για μεμονωμένες συμφωνίες δημιουργών.

Κατά τη διάρκεια του χρόνου του στη Μάρβελ, ο Κέισι δεν υπέγραψε ποτέ έγγραφα σχετικά με τον χαρακτήρα, αν και κατάλαβε ότι η Μάρβελ είχε οτιδήποτε δημιουργούσε εκεί. Η δουλειά του Κέισι στη Μάρβελ χρονολογείται από τα τέλη της δεκαετίας του 1990, με τίτλους που περιλαμβάνουν τους X-Men, The Hulk, Iron Man και τους Avengers.

Έκτοτε έχει κερδίσει την επιτυχία ως ένας από τους δημιουργούς του δημοφιλούς franchise κινουμένων σχεδίων Ben 10, το οποίο του έδωσε από πρώτο χέρι γνώση για το πώς ακόμη και το μικρότερο ποσό συμμετοχής σε κέρδη μπορεί να προσθέσει σημαντικά ποσά για τους δημιουργούς, χάρη σε συμφωνίες εμπορίας και αδειοδότησης.

Μέλη της εταιρείας ψυχαγωγίας του, Man of Action, διαπραγματεύτηκαν επίσης με τη Μάρβελ για την ταινία κινουμένων σχεδίων της Ντίσνεϋ του 2014, Big Hero 6 και έλαβαν πιο ευνοϊκούς όρους, οι οποίοι, όπως σημειώνει ο Casey, δείχνουν ότι η Μάρβελ μπορεί να κάνει αυτές τις συμφωνίες πιο συμφέρουσες για τους δημιουργούς, αν το επιλέξει. Πριν από αρκετά χρόνια, όταν ο Κέισι έμαθε ότι η Μάρβελ σκόπευε να συμπεριλάβει την Αμέρικα Τσάβεζ στο σίκουελ του Δόκτωρ Στρέϊντζ, επικοινώνησε με τον εκδότη για να ζητήσει έγγραφα που θα κάλυπταν επίσης τις προηγούμενες εμφανίσεις της σε τηλεοπτικά επεισόδια κινουμένων σχεδίων και βιντεοπαιχνίδια.

Οι εκδόσεις Μάρβελ του έστειλαν μια ειδική συμφωνία χαρακτήρων για να υπογράψει, η οποία περιελάμβανε μια προσφορά σε μετρητά. Ο Κέισι τελικά αρνήθηκε να υπογράψει τη συμφωνία ειδικού χαρακτήρα και οι δικηγόροι του εξέφρασαν τη δυσαρέσκειά του για την προσφορά. Αν και ο Κέισι αρνήθηκε να πει πόσα πρόσφερε η Μάρβελ, τα ποσά για άλλες συμφωνίες δημιουργών λέγεται ότι είναι της τάξης των 5.000 $, αν και μια πηγή από την πλευρά της Μάρβελ αμφισβητεί αυτό το ποσό, λέγοντας ότι είναι γενικά υψηλότερα.

Ο Σημαδεμένος (Scarface)

Η Μάρβελ δεν είναι νομικά υποχρεωμένη να πληρώνει τους δημιουργούς όταν το έργο τους προσαρμόζεται. Ωστόσο, συνηθίζεται να καλούν τους δημιουργούς σε πρεμιέρες ταινιών και να τους δίνουν χρηματική αποζημίωση για τις εμφανίσεις τους. Μέχρι σήμερα, ο Κέισι δεν έχει λάβει αντιπροσφορά, αν και η πηγή της Μάρβελ σημειώνει ότι οι συνομιλίες βρίσκονται σε εξέλιξη. Ο συγγραφέας, ωστόσο, αισθάνεται ότι η εταιρεία τον εκμεταλλεύεται.

Είναι επίσης απογοητευμένος που δεν υπήρχε διαφάνεια ως προς το πώς έφτασε η Μάρβελ στον αριθμό της προσφοράς. «Η Μάρβελ δεν με πλήρωσε τίποτα για την Αμέρικα Τσάβεζ, όχι μόνο για τη συμμετοχή της στο σίκουελ του Doctor Strange, αλλά και σε πολλά τηλεοπτικά επεισόδια κινουμένων σχεδίων, για τις πολυάριθμες φιγούρες δράσης που της έχουν φτιάξει, για τα βιντεοπαιχνίδια στα οποία έχει εμφανιστεί», λέει ο Κέισι. «Φαίνεται να είναι καλά με αυτό».

Η Γη της Ελιάς: Μια σειρά για όλα τα γούστα

Το θέμα της αμοιβής των δημιουργών συζητείται στους κύκλους των κόμικ εδώ και δεκαετίες, χρονολογείται από τότε που οι δημιουργοί του Superman, Jerry Siegel και Joe Shuster πούλησαν τον χαρακτήρα για 130 $ το 1938. Ο αείμνηστος, θρυλικός καλλιτέχνης Jack Kirby είχε πει και για τη δική του οικονομική κακομεταχείριση από την Μάρβελ, παρότι συνδημιούργησε μεγάλο μέρος του σύμπαντος της με τον Stan Lee. Τα τελευταία χρόνια, ο δημιουργός Jim Starlin δημοσιοποίησε τα παράπονά του για τις αμοιβές του και τελικά έλαβε μια καλύτερη συμφωνία από τη Μάρβελ για τη χρήση του κακού Thanos, ο οποίος ήταν στο επίκεντρο των Avengers: Infinity War και Avengers: Endgame, δύο από τις μεγαλύτερες ταινίες της Μάρβελ.

Και πέρυσι, ο συγγραφέας Ed Brubaker μοιράστηκε τη δυσαρέσκειά του για την αμοιβή του για τη συνδημιουργία του Winter Soldier, του χαρακτήρα που υποδύεται ο Sebastian Stan σε franchise ταινιών δισεκατομμυρίων δολαρίων και της σειράς Disney+, The Falcon and the Winter Soldier. Ο αντίπαλος εκδότης, η εταιρεία DC, λέγεται γενικά ότι αποζημιώνει περισσότερο τους δημιουργούς όταν το έργο τους προσαρμόζεται στην μεγάλη και στην μικρή οθόνη.

Photo by Jay Maidment

Όπως σημείωσε ο πρώην πρόεδρος και εκδότης της DC, Paul Levitz, στο The Hollywood Reporter πέρυσι για τη φιλοσοφία του: «Ο Κρίστιαν Μπέιλ μελετούσε τη δουλειά του δημιουργού του Μπάτμαν, Τιμ Σέιλ, πριν βγει έξω και χορογραφήσει τις κινήσεις του. Το αποτέλεσμα το είδαμε στα Batman Begins, Dark Knight και Dark Knight Rises, γεγονός που δείχνει την σημασία των εικόνων που δημιούργησαν οι σκιτσογράφοι». Ο Κέισι γνώριζε πολύ καλά την ιστορία των κόμικς και των απογοητευμένων δημιουργών όταν εργαζόταν στη Μάρβελ, και προετοιμάστηκε κατάλληλα για αυτό.

Αποφάσισε να μην δημιουργήσει χαρακτήρες για τη Μάρβελ. Ωστόσο, με τα χρόνια, δεν μπορούσε να αντισταθεί στη δημιουργία μερικών ηρώων για τον εκδότη, συμπεριλαμβανομένης της Αμέρικα Τσάβεζ. «Για μένα, δεν είναι θέμα χρημάτων. Δεν πρόκειται καν για τον σεβασμό. Δεν θα περίμενα ποτέ να με σέβεται μια εταιρεία», λέει ο Κέισι. «Αν βρίσκομαι σε μια θέση όπου έχω την πολυτέλεια να μην δεχτώ την προσβολή τους για μια προσφορά και μπορώ να μιλήσω γι' αυτό, ίσως ο επόμενος άντρας - όπου αυτά τα χρήματα θα μπορούσαν να αλλάξουν τη ζωή του - θα έκανε την τύχη του λαμβάνοντας αυτά τα χρήματα».

Είναι άγνωστο πού θα καταλήξει η Αμέρικα Τσάβεζ στη συνέχεια, αλλά είναι ασφαλές να πούμε ότι έχει πολύ μέλλον ακόμα στα στούντιο της Μάρβελ. Για ένα διάστημα, συζητήθηκε η συμμετοχή της στο Spider-Man: No Way Home, στο οποίο θα έπαιζε τον ρόλο του κολλητού φίλου του Πάρκερ, ο οποίος τελικά πήγε στον Ned (Jacob Batalon), σύμφωνα με μια ενημερωμένη πηγή. Το No Way Home, που είναι η Νο. 6 ταινία όλων των εποχών παγκοσμίως σε εισπράξεις, έπρεπε αρχικά να ανοίξει μετά το σίκουελ του Δόκτωρ Στρέϊντζ Strange και έτσι η εμφανισή της στο No Way Home ακυρώθηκε.

Τα Όσκαρ των εκπλήξεων!

Τώρα, είναι έτοιμη να πολεμήσει δίπλα-δίπλα με τον Μπένεντικτ Κάμπερμπατς στην τελευταία του εμφάνιση ως Δόκτωρ Στρέϊντζ. Όσο για τον Κέισι, ελπίζει ότι το να μιλήσει θα μπορούσε να βοηθήσει να αλλάξουν τα πράγματα σε συστημικό επίπεδο στη Μάρβελ, να αυξηθεί δηλαδή η διαφάνια για τον τρόπο με τον οποίο αποζημιώνει τους δημουργούς των ηρώων της η Μάρβελ. Συνεχίζει ο συγγραφέας: «Είμαι χαρούμενος τύπος. δεν είμαι δυσαρεστημένος. δεν είμαι πικραμένος. Γιατί ξέρω ότι έτσι πάει. Ξέρω επίσης, ότι έτσι αλλάζεις τα πράγματα, μιλώντας γι' αυτό». 

Exit mobile version