LifeSteps.gr

Εργασιακό άγχος: 10 απλά βήματα για να το διαχειριστείτε

Εργασιακό άγχος

Οι λέξεις εργασιακό άγχος είναι, δυστυχώς, πολύ γνώριμες σε όλους μας. Είτε αγαπάμε την δουλειά μας, είτε όχι, το εργασιακό άγχος μας επισκέπτεται σε καθημερινή βάση, γεμίζοντας μας έγνοιες για το μέλλον της δουλειάς μας, κλονίζοντας την ψυχική μας ισορροπία και αφήνοντας μας αγχωμένους και συναισθηματικά φορτισμένους. Το εργασιακό άγχος επηρεάζει δραστικά την ποιότητα της ζωής μας και, συχνά, μας κάνει να μετράμε αντίστροφα τα λεπτά μέχρι να έρθει η ώρα που θα λήξει η βάρδια μας, αν ανήκουμε φυσικά στους "τυχερούς" που έχουν οριοθετημένο ωράριο.

Περίπου τρία στα τέσσερα άτομα που υποφέρουν από άγχος λένε ότι παρεμβαίνει στην καθημερινότητά τους και ο χώρος εργασίας δεν αποτελεί εξαίρεση. Το άγχος μπορεί να επηρεάσει την απόδοση στην εργασία, την ποιότητα της, τις σχέσεις με τους συναδέλφους και τις σχέσεις με τους προϊσταμένους. Και αν έχετε μια διαγνωσμένη αγχώδη διαταραχή, τότε αυτές οι προκλήσεις μπορεί να αποδειχθούν ακόμη πιο δύσκολες.

Εργασιακό άγχος = τοξικότητα

Οι περισσότεροι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι οι δύσκολες προθεσμίες και η αντιμετώπιση ενοχλητικών ανθρώπων είναι οι μεγαλύτερες αιτίες εργασιακού άγχους. Η σύγκρουση στο χώρο εργασίας θα προκαλέσει πολλές διαφορετικές αντιδράσεις. Κάποιοι λατρεύουν το δράμα, ενώ άλλοι προτιμούν να κλείνονται στο καβούκι τους μέχρι να υποχωρήσει η ταραχή. Ανεξάρτητα από το αν ευδοκιμείτε ή όχι στις συγκρούσεις, η έλλειψη αποτελεσματικής επικοινωνίας στη δουλειά σας θα προκαλέσει αρκετό άγχος.

Όταν πολλά άτομα στο γραφείο επηρεάζονται εμφανώς από άγχος, το επίπεδο του άγχους αυξάνει καθώς το στρες γίνεται μεταδοτικό. Οι εργαζόμενοι κάνουν λιγότερη δουλειά, χαμηλότερης ποιότητας φυσικά και οι συνάδελφοι αρχίζουν να κουτσομπολεύουν ή να βρίζουν αντί να συνεργάζονται για να λύσουν τα προβλήματα. Οι άνθρωποι σταματούν να μιλούν μεταξύ τους, αρχίζουν να συγκεντρώνουν βουνά από παράπονα και το περιβάλλον γίνεται σταδιακά εντελώς τοξικό.

Το πρώτο βήμα στη διαχείριση του εργασιακού άγχους είναι η οικοδόμηση ενός προσωπικού σχεδίου ευεξίας. Εάν κοιμάστε επαρκώς, τρώτε υγιεινά, ασκείστε και συμμετέχετε σε κοινωνικές δραστηριότητες εκτός εργασίας, τότε οι πιθανότητες μείωσης του άγχους στο χώρο εργασίας είναι πολύ μεγαλύτερες. Αλλά η μείωση του άγχους στο χώρο εργασίας απαιτεί κάτι περισσότερο από ασκήσεις ενσυνειδητότητας ή ένα μάθημα γιόγκα κάθε τόσο. Πρέπει επίσης να εξετάσετε πώς λειτουργείτε στο σύστημα του χώρου εργασίας και πώς αντιμετωπίζετε τους άλλους.

Κρύβεστε από το αφεντικό σας; Κουτσομπολεύετε με τους κολλητούς σας; Περιμένετε να μιλήσετε για ότι σας ενοχλεί αφού πρώτα κοκκινίσετε από την οργή ή ξεσπάσετε σε κλάματα; Υπάρχουν μερικές απλές στρατηγικές που μπορείτε να αρχίσετε να εξετάζετε και να εξασκείτε για να σας βοηθήσουν να φτάσετε στη δουλειά πιο ήρεμοι και να μην πάρετε μαζί σας τις ανησυχίες σας. Εκτός από την αναζήτηση επαγγελματικής βοήθειας για τη διαχείριση του άγχους, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτές τις διαπροσωπικές στρατηγικές για να μειώσετε το συνολικό άγχος στο γραφείο και να παραμείνετε ήρεμοι, συγκεντρωμένοι και παραγωγικοί.

Γνωρίστε το όνομα του καθενός

Έχοντας μια σταθερή σχέση ένας προς έναν με τους ανθρώπους στο γραφείο διευκολύνεται η αντιμετώπιση προβλημάτων με το αρχικό άτομο αντί να κουτσομπολεύετε ή να εκφράζετε τα παράπονα σας σε άλλους. Αυτό ξεκινά με τη γνώση των ονομάτων των ανθρώπων και των ευθυνών τους. Εάν ξεχάσετε το όνομα ενός ατόμου, μην ντρέπεστε να ρωτήσετε ξανά. Ποτέ δεν είναι αργά για να αρχίσετε να χτίζετε καλύτερες διαπροσωπικές σχέσεις στο γραφείο.

Ζητήστε βοήθεια αν νιώσετε αυξημένο εργασιακό άγχος

Όταν η δουλειά είναι ταραχώδης, γίνεται πολύ εύκολο να πείτε «ναι» ακόμα κι όταν δεν καταλαβαίνετε πώς να κάνετε κάτι. Αλλά η δυσφορία που θα νιώσετε ζητώντας βοήθεια ή διευκρίνιση αξίζει τον κόπο μακροπρόθεσμα και μπορεί να μειώσει το γενικό άγχος για τις ευθύνες. Το να ζητάτε βοήθεια γνωστοποιεί επίσης στους ανωτέρους σας ότι ενδιαφέρεστε πραγματικά να κάνετε καλή δουλειά.

Αποφύγετε τα πηγαδάκια

Πολλοί χώροι εργασίας είναι χτισμένοι στο κουτσομπολιό για τους συναδέλφους ή στο να μιλάνε οι εργαζόμενοι γενικά για άλλους. Αν και αυτό μπορεί να προσφέρει προσωρινή ανακούφιση ή ψυχαγωγία, οδηγεί τελικά στη δημιουργία έντασης και άγχους. Μπορείτε σχεδόν να το αισθανθείτε στην ατμόσφαιρα όταν ένα γραφείο είναι γεμάτο από αυτού του είδους την αρνητικότητα. Το δέσιμο με κάποιον μιλώντας για ένα τρίτο άτομο ονομάζεται «τριγωνισμός» και είναι ένας ανθυγιεινός τρόπος διαχείρισης του εργασιακού άγχους. Παραδείγματα "τριγώνων" μπορεί να περιλαμβάνουν το κουτσομπολιό για ένα τρίτο άτομο, την κριτική σε κάποιον πίσω από την πλάτη του και τη χρήση του ως αποδιοπομπαίο τράγο.

Αν και μπορεί να είναι δελεαστικό να το αποκαλύψετε σε έναν συνάδελφο, σκεφτείτε πώς μπορείτε να κρατήσετε το ζήτημα ανάμεσα σε εσάς και το άτομο με το οποίο έχετε την σύγκρουση. Αν και μπορεί να είναι δύσκολο στην αρχή, μπορείτε να μειώσετε το άγχος σας πλησιάζοντας το άτομο και γνωστοποιώντας τα γεγονότα της κατάστασης. Πείτε του ότι θέλετε να καταλήξετε σε μια λύση και έχετε σκοπό να δημιουργήσετε έναν ανοιχτό και ειλικρινή χώρο εργασίας. Εάν είστε εργοδότες ή προϊστάμενοι, σκεφτείτε πώς μπορείτε να ενθαρρύνετε τους υπαλλήλους να επιλύσουν τη σύγκρουση μεταξύ τους και να σας προσεγγίσουν με ειλικρίνεια εάν έχουν πρόβλημα με την ηγεσία σας.

Ορίστε ρεαλιστικές προθεσμίες

Οι αγχωτικοί άνθρωποι μερικές φορές συμφωνούν με προθεσμίες και χρονοδιαγράμματα που ξέρουν ότι δεν μπορούν να τηρήσουν. Συχνά είναι καλύτερο να είσαι ειλικρινής εκ των προτέρων παρά να ζητάς συγγνώμη αργότερα. Δεν είναι κάθε προθεσμία διαπραγματεύσιμη, αλλά θα σας γλιτώσει από ώρες άγχους εάν μπορείτε να είστε ειλικρινείς εκ των προτέρων και να εργαστείτε με διαχειρίσιμο ρυθμό. Και αν τελειώσετε τη δουλειά νωρίτερα, αυτό θα αποδείξει ότι είστε ικανότεροι στην δουλειά σας.

Χρησιμοποιήστε ουδέτερη γλώσσα

Η εκμάθηση της χρήσης ουδέτερης και ηρεμιστικής γλώσσας στο γραφείο μπορεί να μειώσει το άγχος όλων στη δουλειά. Οι διαφωνίες είναι πιο διαχειρίσιμες όταν ξεκινάτε μια δήλωση με «Να τι σκέφτομαι» και τελειώνετε με «Τι σκέφτεστε;» Αυτό επιτρέπει στους ανθρώπους να αισθάνονται ότι έχουν τη γνώμη τους και τους κάνει πιο δεκτικούς σε αυτά που λέτε. Ερωτήσεις όπως, "Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε ο καθένας μας για αυτό το ζήτημα;" ή "Πώς θα μπορούσαμε να αποτρέψουμε αυτό από το να επαναληφθεί στο μέλλον;" είναι επίσης εξαιρετικές προσεγγίσεις για την επίλυση προβλημάτων.

Κρατήστε επαφή

Είναι ανθρώπινο ένστικτο να αποφεύγουμε ή να διακόπτουμε την επαφή με άτομα που μας κάνουν να νιώθουμε άβολα και ο χώρος εργασίας δεν αποτελεί εξαίρεση. Ίσως σταματήσετε να απαντάτε σε email που δεν ξέρετε πώς να απαντήσετε. Ή ίσως αποφεύγετε την αίθουσα διαλειμμάτων αφού είχατε μια διαφωνία με έναν συνάδελφο που πουλάει νταηλίκι. Ίσως προσπαθήσετε να την σκαπουλάρετε για την μέρα πριν το αφεντικό σας μπορέσει να σας κάνει μια δύσκολη ερώτηση. Το πρόβλημα με την αποφυγή είναι ότι είναι μόνο μια πολύ προσωρινή λύση.

Αυτό το σφίξιμο στο στομάχι σας ή άλλα συμπτώματα εργασιακού άγχους θα χειροτερεύουν με την πάροδο του χρόνου όσο περισσότερο χρησιμοποιείτε την απόσταση ως τρόπο διαχείρισης διαφωνιών, σύγχυσης ή άλλων δύσκολων συναισθημάτων. Η επαφή είναι ένας μυς που πρέπει να προπονήσετε για να τον κάνετε ισχυρότερο. Όσο περισσότερο προσεγγίζετε τα προβλήματα και την επικοινωνία κατά μέτωπο, τόσο λιγότερο άγχος θα σας δημιουργούν μακροπρόθεσμα. Οι μεγάλοι ηγέτες έχουν την ικανότητα να διατηρούν επαφή με άτομα που έχουν διαφορετικές απόψεις ή στυλ εργασίας. Η παραμονή σε επαφή μπορεί επίσης να σας βοηθήσει στο να λέτε «όχι» σε πρόσθετες ευθύνες που θα σας ταλαιπωρήσουν και θα σας κάνουν λιγότερο αποτελεσματικούς στη δουλειά σας.

Μην παρασύρετε και άλλους στο εργασιακό άγχος σας

Το εργασιακό δράμα μπορεί να είναι διασκεδαστικό μερικές φορές, αλλά τελικά κάνει το περιβάλλον πιο αγχωτικό και μειώνει το ηθικό. Προσπαθήστε να αλλάξετε το θέμα όταν οι άνθρωποι μιλούν άσχημα για τους συναδέλφους ή το αφεντικό ή απλώς βρείτε έναν λόγο για να φύγετε από το δωμάτιο. Μην απαντάτε σε μηνύματα ή email που κατηγορούν άλλους.

Ενθαρρύνετε τις συνομιλίες τετ α τετ

Μπορεί να είναι απίστευτα δύσκολο να αποκρυπτογραφήσετε τα συναισθήματα και τις προθέσεις ηλεκτρονικά. Μεγάλο άγχος στο χώρο εργασίας προέρχεται από την παρερμηνεία των μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή από την αναμονή νέων για ένα δύσκολο θέμα. Εάν ένα θέμα σας αγχώνει ιδιαίτερα, μην φοβάστε να σηκώσετε το τηλέφωνο ή να κάνετε μια προσωπική συνομιλία για να ξεκαθαρίσετε τα πράγματα.

Εστίαση στα γεγονότα

Το μυαλό και τα συναισθήματά σας μπορούν να έλκονται προς πολλές διαφορετικές κατευθύνσεις όταν αισθάνεστε υπερφορτωμένοι, υποτιμημένοι ή παρεξηγημένοι. Ο καλύτερος τρόπος για να μειώσετε το άγχος είναι να ελέγχετε την κάθε συνομιλία και το τι επικοινωνεί. Προσπαθήστε να εκφράσετε προφορικά τι ακριβώς προκαλεί το άγχος σας και ζητήστε από άλλα άτομα να μοιραστούν τις απόψεις τους. Στη συνέχεια, φροντίστε να εκφράσετε πώς θέλετε να επιλυθεί αυτή η συγκεκριμένη σύγκρουση. Εστιάστε στα γεγονότα της κατάστασης και μείνετε στο παρόν.

Αυτή μάλλον δεν είναι η καλύτερη στιγμή για να αναλύσετε τα παράπονα του παρελθόντος, ανεξάρτητα από το πόσο σχετικά μπορεί να φαίνονται. Θα είναι δελεαστικό να ξεφουρνίσετε όλα τα παράπονα σας όταν αισθάνεστε αντιδραστικοί, αλλά η μείωση του άγχους δεν πηγάζει από το αν θα κερδίσετε στην διαφωνία αλλά από την επίλυση του προβλήματος. Προσπαθήστε να αποφύγετε τις συναισθηματικά φορτισμένες υπερβολές που χρησιμοποιούν λέξεις όπως «πάντα» ή «ποτέ». Ξεκινήστε τις προτάσεις σας με δηλώσεις «εγώ», γιατί το «Εσύ» ακούγεται πολύ κατηγορητικό. Εάν ανησυχείτε για μια ασταθή αντίδραση από έναν συνάδελφο, τότε σκεφτείτε να έχετε έναν μεσολαβητή, συνήθως έναν εκπρόσωπο του ανθρωπίνου δυναμικού, να συμμετάσχει στη συζήτηση.

Πρόσβαση σε πόρους

Πολλοί χώροι εργασίας προσφέρουν συμβουλές μέσω προγραμμάτων βοήθειας εργαζομένων ή μπορούν να σας συνδέσουν με πόρους ψυχικής υγείας στην κοινότητα για να σας βοηθήσουν να διαχειριστείτε το άγχος. Αν και μπορεί να είναι εκφοβιστικό να μιλάτε για το άγχος σας, όταν αναλαμβάνετε την ευθύνη για την ευεξία σας, χρησιμεύετε ως πρότυπο για τους άλλους στο χώρο εργασίας.

Τσακίστε το εργασιακό άγχος

Όταν χτίζετε πιο σταθερές σχέσεις, βελτιώνετε την επικοινωνία και ζητάτε βοήθεια, ολόκληρη η επιχείρηση που εργάζεστε θα ωφεληθεί. Το εργασιακό άγχος είναι πάντα παρόν σε κάποιο βαθμό στην καθημερινότητά σας, αλλά δεν χρειάζεται να παρεμβαίνει στο να κάνετε καλή δουλειά και στο να απολαύσετε το επάγγελμά σας. Θυμηθείτε, αν και το άγχος είναι ένα δυσάρεστο συναίσθημα, είναι επίσης μια ευκαιρία για εσάς να αναπτυχθείτε στην καριέρα σας. Όσο περισσότερο αντιμετωπίζετε το άγχος στον εργασιακό χώρο αντί να το αποφεύγετε ή απλά να παραπονιέστε για αυτό, τόσο πιο σοβαρός θα πρέπει να είναι ο επόμενος παράγοντας άγχους για να σας ενοχλήσει σοβαρά. Πείτε μας την γνώμη σας για το εργασιακό άγχος στα σχόλια της δημοσίευσης.


Exit mobile version