LifeSteps.gr

Εποχιακές Εκπτώσεις: Τι Πρέπει Να Προσέχουμε Πριν Τις Αγορές

Εποχιακές Εκπτώσεις: Τι Πρέπει Να Προσέχουμε Πριν Τις Αγορές

Πολλοί από εμάς περιμένουμε τις χειμερινές εκπτώσεις, που ξεκινούν τη Δευτέρα 14 Ιανουαρίου, προκειμένου να ξοδέψουμε λιγότερα χρήματα στις αγορές μας. Όμως, κατά την διάρκεια της εκπτωτικής περιόδου, πολλά καταστήματα δεν τηρούν τις οδηγίες και τις διατάξεις των αρχών. Στο άρθρο θα δούμε τι πρέπει να γνωρίζουμε πριν τις αγορές μας, ώστε να αποφύγουμε πιθανές παγίδες από αθέμιτες και επιθετικές εμπορικές πρακτικές.

Εκπτώσεις vs Προσφορές

Πολλές φορές συγχέουμε τις εκπτώσεις με τις προσφορές. Οι θερινές και οι χειμερινές εκπτώσεις αφορούν αποκλειστικά τα προϊόντα της σεζόν, για τα οποία η έκπτωση δεν είναι συνήθως πολύ υψηλή.

Στις προσφορές, η έκπτωση ενδέχεται να είναι ιδιαίτερα υψηλή, αλλά δεν αφορά μόνο τα είδη της συγκεκριμένης εποχής. Κατά κανόνα, οι προσφορές αφορούν προϊόντα που είναι εκτός σεζόν.

Στις εκπτώσεις, οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να μας αλλάζουν τα προϊόντα τα οποία παρουσιάζουν ελάττωμα και τα αγοράσαμε την περίοδο της επίσημης εκπτωτικής περιόδου.

Στις προσφορές, οι έμποροι μπορούν να αρνηθούν την αλλαγή ενός ελαττωματικού είδους, εάν το προϊόν είναι σε τιμή προσφοράς, εξαιτίας του συγκεκριμένου ελαττώματος. Ωστόσο, αυτό ισχύει μόνο αν έχουμε ενημερωθεί πριν την αγορά με ανάλογη πινακίδα, ότι δεν γίνονται αλλαγές.

Επιπλέον, στις προσφορές, τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς και όχι το ποσοστό έκπτωσης.

Έτσι λοιπόν, σε ό,τι αφορά τις φετινές χειμερινές εκπτώσεις, αυτές ξεκινούν τη Δευτέρα 14 Ιανουαρίου και θα διαρκέσουν έως τις 28 Φεβρουαρίου.

Στο πλαίσιο της εκπτωτικής περιόδου, προβλέπεται προαιρετική λειτουργία των καταστημάτων την 1η Κυριακή, δηλαδή στις 20 Ιανουαρίου. Το προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας για εκείνη την Κυριακή είναι από τις 11 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα.

Τι πρέπει να προσέχουμε στις εκπτώσεις

Αρχικά, δεν πρέπει να επηρεαζόμαστε από τις διαφημίσεις και από τις δελεαστικές τιμές. Πολλές από αυτές ενδέχεται να είναι παραπλανητικές και να αποτελούν εμπορικές παγίδες από πιθανές επιθετικές πρακτικές.

Για παράδειγμα, πολλές φορές οι έμποροι αναγράφουν στις βιτρίνες τους υψηλά ποσοστά εκπτώσεων, που ωστόσο, χρησιμοποιούνται σαν “κράχτες”. Όμως, μέσα στο κατάστημα σε πολλές περιπτώσεις, υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά, συνήθως πολύ μικρότερα.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, η πιο χρήσιμη ενέργεια είναι να επισκεφθούμε την αγορά και να διερευνήσουμε τις τιμές πριν τις εκπτώσεις, επισημαίνοντας τα είδη που θέλουμε να αγοράσουμε. Έτσι, θα έχουμε τη δυνατότητα σύγκρισης των τιμών, πριν και μετά την έκπτωση.

Επιπλέον, θα είμαστε σίγουροι ότι η τιμή που αναγράφεται αποτελεί πραγματική έκπτωση. Όμως, είναι φυσικό οι περισσότεροι από εμάς να μην έχουμε τον χρόνο να κάνουμε αυτή την πολύ χρήσιμη και προληπτική έρευνα αγοράς.

Έτσι, κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, πρέπει να ελέγχουμε σχολαστικά τον τρόπο με τον οποίο οι έμποροι προβάλλουν τη μειωμένη τιμή. Πρέπει να είναι ακριβής και να ανταποκρίνεται στην αλήθεια.

Εμείς με τη σειρά μας πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στα καταστήματα που διαφημίζουν μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων σε ένα ή περισσότερα είδη τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι και τα υπόλοιπα είδη αυτών των καταστημάτων είναι φθηνότερα σε σχέση με αντίστοιχα είδη άλλων καταστημάτων.

Καλό είναι να προτιμήσουμε τα προϊόντα των καταστημάτων που αναγράφουν σε καρτελάκι και την παλαιά και τη νέα τιμή, καθώς και το ποσοστό έκπτωσης, κατά την περίοδο των εκπτώσεων.

Φυσικά, δεν παραλείπουμε να ζητάμε την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουμε αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουμε να το επιστρέψουμε, ή να το αλλάξουμε, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.

Δεν πρέπει, επίσης, να ξεχνάμε να ζητάμε από το κατάστημα να σφραγίσει το πίσω μέρος της απόδειξης.

Τι επιβάλλουν οι διατάξεις των αρχών

Ο έμπορος υποχρεούται από τις διατάξεις των αρχών να βάζει καρτελάκι με τις τιμές πάνω στο προϊόν. Η αναγραφή ποσοστού έκπτωσης δεν είναι υποχρεωτική και ανήκει στην διακριτική ευχέρεια της επιχείρησης.

Το καρτελάκι

Ωστόσο, στο καρτελάκι πρέπει να αναγράφει την τιμή πώλησης του προϊόντος, πριν την έκπτωση (διαγραμμένη), και την νέα τιμή μετά την έκπτωση, προκειμένου η σύγκριση τιμών να είναι εύκολη και γρήγορη.

Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής.

Οι έμποροι θα πρέπει, σε περίπτωση πιθανής καταγγελίας μας, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στο καρτελάκι ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Εφόσον δεν είναι εφικτό το καρτελάκι λόγω πληθώρας προϊόντων, ο έμπορος πρέπει να τοποθετεί πινακίδες σε ορατά σημεία του καταστήματος και των βιτρινών.

Σε αυτές τις πινακίδες πρέπει να αναγράφουν το πραγματικό ποσοστό των εκπτώσεων που μας παρέχουν στις τιμές πώλησης κάθε είδους ή ομάδας ειδών του καταστήματος.

Τα ποσοστά

Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει οι έμποροι να το αναγράφουν σε εμφανές σημείο στην προθήκη του καταστήματος.

Επιπλέον, τα καταστήματα υποχρεούνται να γνωστοποιούν σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης. Στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφουν το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού (από .... % έως .... %).

Σε κάθε άλλη περίπτωση, οι καταστηματάρχες υποχρεούνται να αναγράφουν σε πινακίδες ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη. Πρέπει να κάνουν συγκεκριμένη αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.

Εάν η μειωμένη τιμή ισχύει για συγκεκριμένο τύπο προϊόντος, ως προς το μέγεθος ή το χρώμα κ.λ.π., θα πρέπει να υπάρχει σαφής αναφορά ότι είναι διαθέσιμο σε άλλα χρώματα χωρίς έκπτωση ή είναι διαθέσιμο σε αυξημένη τιμή κ.λ.π.

Εάν το κατάστημα διαφημίζει ότι όλα τα αγαθά είναι σε έκπτωση (π.χ. στην μισή τιμή), αλλά κάποια μεμονωμένα αντικείμενα που διατίθενται για πώληση με ειδικό σκοπό φέρουν διαφορετικές τιμές, τότε τα αντικείμενα αυτά πρέπει να εξαιρούνται σαφώς στη διαφήμιση.

Πού απευθυνόμαστε για καταγγελία

Σε περίπτωση που διαπιστώσουμε πιθανές παγίδες από αθέμιτες και επιθετικές εμπορικές πρακτικές, όπου οι έμποροι δεν τηρούν τους κανόνες των αρχών στο διάστημα των εκπτώσεων, αλλά και γενικότερα, καλό είναι να μην το αφήσουμε έτσι.

Μπορούμε να επικοινωνήσουμε με την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή (ΥΠΚ) ή τον Συνήγορο του Καταναλωτή. Εκεί μπορούμε να υποβάλλουμε ερωτήματα, αναφορές, ή καταγγελίες.

Εσείς προσέχετε την περίοδο των εκπτώσεων?

Οι περίοδοι των εκπτώσεων είναι αναμφίβολα μια καλή ευκαιρία για να κάνουμε οικονομικές αγορές. Αν μη τι άλλο, μπορούμε να εκμεταλλευτούμε τις μειωμένες τιμές προς όφελος του προϋπολογισμού μας.

Όμως, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είναι και η περίοδος που ευνοεί τους εμπόρους να αυξήσουν τα κέρδη τους, ιδιαίτερα στις μέρες μας, όπου οι τζίροι των καταστημάτων είναι μειωμένοι.

Αν θέλετε να μοιραστείτε την άποψή σας για τις εκπτώσεις, μπορείτε να μας γράψετε στα σχόλια.

Exit mobile version