LifeSteps.gr

Convoy: A Tactical Roguelike review

Convoy: A Tactical Roguelike

Για indie game από άγνωστη εταιρεία ανάπτυξης, το Convoy: A Tactical Roguelike έχει πλούσιο ιστορικό. Η άγνωστη Ολλανδική εταιρεία Convoy Games, συνέλαβε την ιδέα ενός video game που θα συνδυάζει την ατμόσφαιρα των φιλμ με ήρωα τον Mad Max με pixel art γραφικά και roguelike tactical combat. Η ανάπτυξη του τίτλου άρχισε όμως τα... κουκιά δεν έβγαιναν, έπρεπε λοιπόν να επιστρατευθεί για πολλοστή φορά το συλλογικό πορτοφόλι των παθιασμένων gamers για να συμπληρώσει ένα μεγάλο μέρος του συνολικού προϋπολογισμού, διαμέσου Kickstarter.

Το Convoy κυκλοφόρησε με αυτό τον στεγνό τίτλο για πρώτη φορά το 2015 σε PC και Mac, φέτος όμως έκανε ένα τεράστιο άλμα προς τις κονσόλες και προσγειώθηκε στο αγαπημένο μας PS4 με τον τίτλο Convoy: A Tactical Roguelike. Να υποθέσουμε ότι η αλλαγή τίτλου οφείλεται σε μια προσπάθεια αποσαφήνισης του περιεχομένου του παιχνιδιού προς τους παίκτες των κονσολών, οι οποίοι, σύμφωνα με την λογική της εταιρείας ανάπτυξης, στέκονται στο χαμηλότερο ηλικιακό φάσμα; Η τριβή με το περιεχόμενό του πάντως δείχνει ότι οι διαφορές είναι σχεδόν αδιόρατες μεταξύ των δύο εκδόσεων.

Ανώμαλη προσγείωση σε επικίνδυνο έδαφος
Το Convoy σας τοποθετεί σε άγνωστο χρόνο και τόπο, στον ρόλο του αξιωματικού που υπηρετεί στο διαστημόπλοιο Mercury. Μια καταιγίδα ιόντων στέλνει στον αγύριστο τα περισσότερα συστήματα του σκάφους σας και η προσγείωση στον πλησιέστερο πλανήτη γίνεται μονόδρομος. Φτάνοντας στην επιφάνεια διαπιστώνετε ότι ο πλανήτης Omek Prime είναι ένας άγονος και άνομος κόσμος που υπόσχεται αρκετό πλιάτσικο, ξαφνικές επιθέσεις από εχθρούς και την αυξημένη πιθανότητα του θανάτου. Θα καταφέρετε να οδηγήσετε το κομβόι σας με ασφάλεια, ανακαλύπτοντας τα τέσσερα εξαρτήματα που θα σας επιστρέψουν στην ασφάλεια του διαστήματος ή θα αφήσετε τα κόκαλά σας στην καυτή άμμο;

Η πλοκή του Convoy κατανέμεται σε ένα μεγάλο αριθμό από σενάρια. Σενάρια καλούνται τα διάσπαρτα events που γεμίζουν την οθόνη με κείμενο, περιγράφοντας μια κατάσταση την οποία συναντά το κομβόι σας. Πολλά εμφανίζονται τυχαία όταν ταξιδεύετε. Ένας πολύ μικρός αριθμός είναι στιγματισμένος με κίτρινα πολύγωνα και θαυμαστικό για να αναγνωρίζετε άμεσα τα main σενάρια-missions.

Ένας σεβαστός αριθμός απο missions μαρκάρεται με κίτρινα πολύγωνα επίσης για να τα προσεγγίζετε αν το κομβόι σας είναι σε θέση να ανταπεξέλθει σε πιθανή σύγκρουση. Δεν είναι όλα τα σενάρια missions, τουτέστιν δεν καλείστε πάντοτε να λάβετε αποφάσεις ή να συγκρουστείτε με εχθρούς. Υπάρχουν σενάρια στα οποία μπορεί να συναντήσετε ένα τελειωμένο τύπο στην μέση της ερημιάς ο οποίος εκστομίζει ασυναρτησίες. Αρκετά σενάρια περιέχουν αποφάσεις αλλά στιγμιαίες, δηλαδή αν θα σκοτώσετε εν ψυχρώ ένα τύπο ντυμένο σαν καρνάβαλο ή θα τον αφήσετε να σας πει το παραμύθι του.

Η επιτυχία του σεναριογράφου είναι ότι κρύβει σημαντικές πληροφορίες σε φαινομενικά ασήμαντα περιστατικά. Μαθαίνετε τυχαία έναν ξεκάρφωτο αριθμό στις περιπλανήσεις σας και, λίγες ώρες αργότερα, αντιλαμβάνεστε ότι πρόκειται για συνδυασμό χρηματοκιβωτίου. Μετά από πολλά περάσματα θα κάνετε δύο παρατηρήσεις. Η πρώτη είναι ότι τα ίδια σενάρια δεν έχουν πάντα την ίδια κατάληξη, πολύ θετική παρατήρηση. Η δεύτερη είναι ότι ο αριθμός των σεναρίων δεν είναι ανυπολόγιστος, γεγονός που σημαίνει ότι αρχίζετε να σκοντάφτετε ολοένα και συχνότερα στις ίδιες συναντήσεις και περιστατικά.

Για ένα μόνο σενάριο θα χαρείτε που συμβαίνει αυτό. Το σενάριο έχει σχέση με δράκους και η ολοκλήρωσή του προσθέτει στο κομβόι σας ένα όχημα με πανίσχυρο εξοπλισμό. Θα σας διασκεδάσουν οι αναφορές στην λαϊκή κουλτούρα όπως η αξέχαστη φράση του Michael Ironside στο Starship Troopers “άντε πίθηκοι, θέλετε να ζήσετε για πάντα;”, οι στίχοι του φανταστικού κομματιού Mr. Roboto των Styx και η ανακάλυψη ενός τύπου που παίζει tabletop RPG.

Αυτός ο χάρτης σώζει ζωές
Αισθητικά, ο χάρτης με τα χρωματιστά εξάγωνα, τις μπάρες και τους αριθμούς του παραπέμπει σε turn-based Strategy εποχής Amiga, δηλαδή για την εποχή μας κρίνεται άθλιος. Ότι στερείται από ομορφιά όμως, το προσφέρει σε χρησιμότητα. Η θέαση των health bars και armor bars της αυτοκινητοπομπής σας είναι συνεχής ώστε να ξέρετε ανά πάσα στιγμή αν πρέπει να συνεχιστεί το ταξίδι ή ήρθε η ώρα για επιστροφή στην βάση. Η χρωματική κωδικοποίηση των περιοχών με βάση τα factions που την ελέγχουν είναι επίσης μια χρήσιμη οπτική ειδοποίηση για να γνωρίζετε που βαδίζετε. Στην οθόνη του χάρτη διακρίνονται οι ιδιότητες του MCV, ο συνολικός σας πλούτος και όλα τα missions που μπορείτε να κυνηγήσετε.

Την μεγαλύτερη αξία του χάρτη θα την ανακαλύψετε τελικά στο game mechanic του χειρισμού του μικροσκοπικού οχήματος που συμβολίζει το κομβόι σας. Το όχημα αυξομειώνει την ταχύτητά του ανάλογα με το τερέν στο οποίο κινείται. Αν η τοπογραφία περιλαμβάνει δρόμους και πεδιάδες, το όχημα πάει βολίδα. Οι βραχώδεις περιοχές, τα βουνά και τα στενά δρομάκια ανάμεσά τους υποχρεώνουν το όχημα να πηγαίνει με ρυθμούς χελώνας.

Παράλληλα, η κατανάλωση της βενζίνης αυξάνεται. Η ενστικτώδης φύση του εν λόγω mechanic θα σας βρει σύντομα να μανουβράρετε το όχημά σας με προσοχή στον χάρτη, να νιώθετε σαν οδηγοί σε άγονες και κατεστραμμένες εκτάσεις ενώ, μέχρι πρότινος, τραβάγατε πορεία σε ευθεία γραμμή προς την κατεύθυνση του βέλους του ενεργού mission.

Η αδυναμία των pixel graphics να αποδώσουν το μετά-αποκαλυπτικό περιβάλλον, επέβαλλε την ξεκάρφωτη εμφάνιση κειμένων που σας διαφωτίζουν για την απόγνωση του πληρώματός σας, την κλαψούρα του για τα ατελείωτα μίλια άμμου που διασχίζει. Είναι κρίμα το ότι ο game designer δεν συμπεριέλαβε στον χάρτη και άλλα κινούμενα μέρη πλην του οχήματος σας, φεριπήν μια αμμοθύελλα ή έναν ανεμοστρόβιλο που θα σάρωνε μια περιοχή και θα θύμιζε ευθέως την τελευταία ταινία του Mad Max.

Η τεράστια έρημος του Omek Prime διαθέτει και τις οάσεις της που ονομάζονται camps. Είναι τα μοναδικά μέρη όπου το κομβόι σας μπορεί να αναπληρώσει τις ενεργειακές του μπάρες και να αγοράσει όπλα, νέα οχήματα και το πολυτιμότερο αγαθό, την βενζίνη. Για τις αγορές χρειάζεστε βίδες τις οποίες μαζεύετε καταστρέφοντας εχθρούς, από διάφορα σενάρια και πουλώντας πλεονάζοντα εξοπλισμό. Η συσσώρευση βιδών είναι ο υπ’ αριθμόν ένας στόχος σας και είστε τυχεροί, γιατί στον μίζερο τόπου που ναυαγήσατε, οι περισσότεροι έχουν λασκαρισμένες τις... βίδες.

Η ανανέωση των health και armor bars καταβροχθίζει λαίμαργα τις βίδες σας, δίνοντας ισχυρό κίνητρο για να πολεμάτε αδιάκοπα. Το κίνητρο ενισχύεται εις την νιοστή διαπιστώνοντας ότι τα οχήματα σας παίρνουν upgrades σε νευραλγικά σημεία όπως το health, το armor, το handling, το range και η ανθεκτικότητα στις νάρκες. Το range παίζει τρομακτικό ρόλο στην δράση.

Το όχημα που καλύπτει όλο το πεδίο της μάχης με τα πυρά του, έχει φοβερό πλεονέκτημα έναντι του εχθρού αφού τον ραντίζει με βολές προτού εκείνος φτάσει σε απόσταση βολής για να του ρίξει. Επίσης, δεν χρειάζεται να μετακινείται μακριά και να ρισκάρει να σκάσει πάνω σε φυσικά εμπόδια που εμφανίζονται σαν φασουλήδες. Το handling είναι εξίσου χρήσιμο. Εσείς δίνετε οδηγίες στα οχήματά σας αλλά, αν αυτά δεν έχουν αξιοπρεπές handling, συμπεριφέρονται σαν να τα οδηγούν μεθυσμένοι, χάνοντας πολύτιμο χρόνο μέχρι να εκτελέσουν απλές εντολές.

Insurmountable και XCOM 2: Τα νέα δώρα από το Epic Games Store

Σημαντικές στρατηγικές αποφάσεις λαμβάνετε στην επιλογή των όπλων, των βοηθητικών εξαρτημάτων και των νέων οχημάτων. Δυστυχώς το κομβόι σας σηκώνει μέχρι τέσσερα βοηθητικά οχήματα συνεπώς είναι αδύνατον να αγοράζετε συνέχεια καινούργια, ελπίζοντας να συντρίψετε τους εχθρούς με την αριθμητική σας υπεροχή. Αυτό που κάνετε είναι να επιλέγετε τα οχήματα με τις περισσότερες θέσεις για εξοπλισμό και με την μεγαλύτερη αντοχή, πουλώντας ή πετώντας στα σκουπίδια όσα δεν ανταποκρίνονται στις αυξημένες ανάγκες σας.

Αντίστοιχα, τα όπλα και οι αναβαθμίσεις που σηκώνουν τα οχήματα, σηκώνουν επίσης και πολύ σκέψη. Το κάθε όχημα έχει τον δικό του αριθμό από υποδοχές για εξοπλισμό, με μάξιμουμ το τέσσερα και μίνιμουμ το ένα. Προφανώς προτιμούνται τα οχήματα με πολλές υποδοχές ώστε να διαθέτουν επαρκή δύναμη πυρός αλλά και προστασίας. Η προστασία είναι οι ενεργειακές ασπίδες που απορροφούν τα χτυπήματα των εχθρών.

Ποιος θα βγει αλώβητος από το ντέρμπι καταστροφής;
Την ώρα της μάχης, την ευλογημένη στιγμή που θα αποφασίσετε να δοκιμάσετε τον οπλισμό σας στους ντόπιους νταήδες, η αισθητική του παιχνιδιού αλλά και το gameplay, μεταβάλλονται σημαντικά. Τα οχήματα αναπαριστώνται στην οθόνη σε αξιοπρεπές μέγεθος και η κίνησή τους στην καυτή άμμο χαράζει λωρίδες ανάλογες των ελαστικών τους. Ενεργειακές ασπίδες τυλίγουν τα οχήματα που τις διαθέτουν και το κάθε όπλο έχει τον προσωπικό του ήχο και τροχιά. Η σύγκρουση χαρακτηρίζεται από την τέλεια συνεργασία των game mechanics (το αγαπητό μας interplay) αλλά και την διαρκώς αυξανόμενη πρόκληση.

Οι εχθροί στοχεύουν πάντοτε το MCV γιατί γνωρίζουν ότι η καταστροφή του σας βγάζει αυτόματα εκτός μάχης. Εσείς ελέγχετε τα βοηθητικά οχήματα επιχειρώντας να καταστρέψετε τους επιτιθέμενους με τα όπλα σας. Εδώ λειτουργούν οι επιλογές που έχετε κάνει. Επιτίθεστε με όπλα που κομματιάζουν το armor ενός οχήματος και μετά τους θερίζετε με τα όπλα που συντρίβουν το health. Ο εξοπλισμός των οχημάτων σας καθορίζει και την ομαδοποίηση τους στην μάχη.

Το MCV παίζει ενεργό ρόλο αν το έχετε εξοπλίσει σωστά. Έχει EMP όπλο για να “κατεβάζει” ασπίδες, έχει drones για να ανανεώνει το health του ή να το μοιράζει στα χτυπημένα οχήματα. Σε πετυχημένο πέρασμά σας θα έχετε αρκετές βίδες ή τύχη για να αποκτήσετε πανίσχυρα λέιζερ και πυραύλους, ικανά να διαλύσουν έναν εχθρό με ένα πλήγμα. Με το MCV πάνοπλο αποκτάτε αυτόματα μια τρομακτική δύναμη πυρός, βοηθώντας σημαντικά τα οχήματα που το προστατεύουν.

Η πιο συναρπαστική πλευρά της μάχης βιώνεται στις μανούβρες των οχημάτων σας. Οι εχθροί είναι εστιασμένοι στο MCV και εσείς το εκμεταλλεύεστε παρεμβάλλοντας τα οχήματά σας στην γραμμή του πυρός τους. Μέσα στην λύσσα τους, οι αντίπαλοι δεν επιτίθενται στο όχημα που τους εμποδίζει αλλά προσπαθούν να αποκτήσουν καθαρή οπτική επαφή με το MCV. Έως ότου το πετύχουν, τα οχήματά σας τους θερίζουν. Τα φυσικά εμπόδια του τερέν είναι μια επιπλέον πρόκληση. Συχνά τα αξιοποιείτε μπλοκάροντας την πορεία των εχθρικών οχημάτων και στέλνοντας τα κατά πάνω τους.

Ο εμβολισμός των εχθρικών οχημάτων είναι ένας χρήσιμος και εύκολος μηχανισμός αλλά εκτελέσιμος κυρίως όταν θέλετε να σπρώξετε ένα αμάξι σε παγίδα ή μακριά από το MCV. Το αμάξι που εμβολίζει θα υποστεί εξίσου μεγάλη φθορά με τον αντίπαλο άρα, πρακτικά, συμφέρουν οι ranged επιθέσεις. Αυτός είναι ο λόγος που στα δικά μου περάσματα δεν χρησιμοποίησα παρά ελάχιστα το chainshaw weapon.

Η μάχη εξελίσσεται πολύ γρήγορα σε πραγματικό χρόνο γι’ αυτό υπάρχει το σωτήριο pause που σταματά ακαριαία την δράση και σας δίνει απεριόριστο χρόνο για να μοιράσετε τις εντολές σας. Είναι προτιμότερο να αρχίσετε την πορεία σας στο Convoy από τα χαμηλά, από το easy επίπεδο δυσκολίας μέχρι να μάθετε καλά το gameplay. Τα επόμενα επίπεδα μετατρέπουν σε εφιάλτη τα περάσματα σας και, αν έχετε κέφι να τα μετατρέψετε σε… ταινίες τρόμου, απενεργοποιήστε το pause από το αρχικό μενού.

FIFA Ultimate Team: Τα κακώς κείμενα του

Για μια χούφτα βίδες
Στον άγριο κόσμο του Convoy κυριαρχεί ο θάνατος, οι στερήσεις και τρία factions που τα επιβάλλουν. Οι Privateers είναι οι πειρατές της στεριάς, άπληστα όντα που αλαφρώνουν από τα υπάρχοντά του όποιον αφελή περάσει από την περιοχή τους. Οι Raiders είναι μια ομάδα μολυσμένων ψυχοπαθών που βασανίζουν και σκοτώνουν ότι πέσει στα χέρια τους.

Θα φανταζόταν κανείς πως οι T.O.R.V.A.K., μια συμμορία που λατρεύει την τεχνολογία, θα ήταν περισσότερο ευφυείς, διαπραγματεύσιμοι, ακόμα και χρήσιμοι. Δυστυχώς για αυτούς, και τα τρία factions είναι εχθρικά και η συνήθης αλληλεπίδρασή σας μαζί τους θα είναι διαμέσου των όπλων. Υπάρχουν πάντα και οι εξαιρέσεις που επιβεβαιώνουν τον κανόνα και γαρνίρουν ευχάριστα την εμπειρία. Θα συναντήσετε, για παράδειγμα, έναν Privateer που τον παράτησε η ομάδα του, ο οποίος θα ενσωματωθεί στο κομβόι σας, ενισχύοντάς το.

Θα αναλάβετε δουλειές για λογαριασμό όλων των factions, οι οποίες θα οδηγήσουν σε μεγάλες απολαβές (ή παγίδες). Ένα game feature απουσιάζει από την διεπίδραση με τα factions. Δεν είναι ορατό ένα reputation system που θα σας έδειχνε πως τα πάτε μαζί τους, αν η φήμη σας είναι θετική ή αρνητική με βάση τις πράξεις σας. Σε ένα πέρασμα μπορεί να το παίξετε καλοί με ένα faction παριστάνοντας “το παιδί για τα θελήματα” και το ευχαριστώ να είναι μια παγίδα θανάτου στο επόμενο mission ή μια απρόκλητη επίθεση. Σε ένα άλλο πέρασμα, σκοτώνετε όποιο μέλος ενός faction συναντάτε αλλά η συμμορία δείχνει να θέλει να συνεργαστεί μαζί σας.

Μια δεύτερη απουσία γίνεται αισθητή στην πορεία του Convoy, η οποία όμως δεν είναι περιοριστική για το gameplay, αντίθετα σας αφήνει να δράσετε με μοναδικό γνώμονα το πρόσκαιρο συμφέρον. Δεν υπάρχει σύστημα ηθικής στον ανήθικο κόσμο του, δεν υπάρχει δικαιοσύνη και τιμωρία για τα εγκλήματα, κυριαρχεί μόνο ο νόμος της επιβίωσης. Ακόμα και αν δολοφονήσετε όποιον συναντήσετε, συμμορίες, γυναικόπαιδα, ανάπηρους κ.τ.λ. το παιχνίδι δεν επιβάλλει κάποια ποινή για την συμπεριφορά σας.

Σκαλίζοντας το επί αρκετές ώρες σαν τον γράφοντα θα αντιληφθείτε ότι, μπορεί να μην υπάρχουν ποινές, υπάρχουν όμως συνέπειες. Δείχνετε ευγένεια σε έναν ταλαίπωρο μηχανικό και του επιτρέπετε να μελετήσει τα οχήματά σας. Ο μηχανικός αποδεικνύεται ατζαμής και προξενεί βλάβες στο κομβόι. Συναντάτε το κομβόι μιας μεγάλης εταιρείας το οποίο αντιμετωπίζει προβλήματα. Αντί να βοηθήσετε τους ανθρώπους, τους γεμίζετε κουμπότρυπες και λεηλατείτε τα οχήματα. Σε μελλοντικό πέρασμα θα μάθετε ότι η αγριότητά σας στοίχισε ένα πανίσχυρο όχημα.

Lords of the Fallen 2: Νέα αναβολή στην κυκλοφορία του!

Η μηδαμινή διάρκεια του Convoy (τερματίζεται στο easy εντός πέντε με επτά ωρών το πολύ) εξουδετερώνεται σαν αρνητικό χαρακτηριστικό από το ενισχυμένο replayability. Τι και αν τραβήξατε το Mercury από την χαβούζα του Omek Prime; Θα επιστρέψετε στον άγονο πλανήτη επιθυμώντας να αποκτήσετε όλα τα σετ βοηθητικών οχημάτων και MCV που βρίσκονται εκτός εμβέλειας στο πρώτο πέρασμα. Δεν είναι όλα τους καλύτερα από αυτά που σας δίνονται εξαρχής.

Παίζουν πολλές φόλες με ένα μόνο slot για όπλα και εξοπλισμό, MCV χωρίς defense και με άχρηστα upgrades. Η προσφορά των “κλειδωμένων” οχημάτων στην διασκέδασή σας είναι η ποικιλία τους. Εδώ καλείστε για πολλοστή φορά στο παιχνίδι να βάλετε σε λειτουργία την στρατηγική σας σκέψη και την φαντασία. Ποιος συνδυασμός οχημάτων και MCV θα αποδειχθεί αποτελεσματικότερος ή ακόμα και δυσκολότερος ώστε να δοκιμάσετε τα αναπτυγμένα skills σας;

Συντρίψτε ντουζίνες από οχήματα
Στον αισθητικό τομέα, το Convoy έχει μείνει χιλιόμετρα πίσω. Η αναπαράσταση του κόσμου του με pixel art γραφικά αφήνει τα περισσότερα πράγματα στην γόνιμη φαντασία σας, γεγονός που δεν είναι κακό αλλά δεν συμβαδίζει και με την εποχή. Θα απολαύσετε την κατασκευή των καταστάσεων που περιγράφουν τα σενάρια στο εργοστάσιο της φαντασίας σας αλλά θα πάρετε μια έκφραση αηδίας βλέποντας τον χάρτη. Το αίσθημα αηδίας μετριάζεται από την πετυχημένη μουσική υπόκρουση που σας συντροφεύει με new age νότες στην διάρκεια του ταξιδιού και των εξερευνήσεων.

Στην μάχη οι νότες ζωηρεύουν, χωρίς να χάνουν την διακριτή, διαστημική τους χροιά όμως. Το A.I. του Convoy αναπτύσσεται παράλληλα με τα επίπεδα δυσκολίας άρα, μόνο στα υψηλότερα, θα ανακαλύψετε τις πραγματικές του δυνατότητες σε τακτικές μάχης. Ο πεπερασμένος αριθμός σεναρίων είναι ένα πρόβλημα, η ποικιλία τους όμως και το εθιστικό gameplay loop θα σας κρατήσουν στο game world του πάνω από δέκα ώρες.

Αρχική δημοσίευση: Gameworld

Exit mobile version